Jak odróżnić głód fizyczny od emocjonalnego?

3
9037

Naprawdę jesteś głodna czy po prostu zajadasz emocje? Sprawdź, jak to odróżnić.

Głód fizyczny pojawia się wtedy, gdy nasz organizm potrzebuje pożywienia i energii. Dyskomfort, który wtedy odczuwamy, jest dla nas jasnym znakiem, że należy uzupełnić brakujące składniki odżywcze. Jednak podobne do niego sygnały może dawać też zupełnie inny rodzaj głodu, a dokładniej: głód emocjonalny (psychiczny). W tym przypadku, to nie nasze ciało domaga się jedzenia, ale robią to nasze emocje. Często słyszy się, że ktoś topi smutek w czekoladzie. Podobnie działają też stres, złość albo nuda. Żeby pokonać lub chociaż przyćmić te uczucia, często uciekamy się do najprostszego sposobu sprawienia sobie przyjemności – jedzenia. Nie zawsze to kontrolujemy, ponieważ taką kompulsywną zachciankę nie trudno pomylić z rzeczywistym głodem.

Czym różnią się głód fizyczny od emocjonalnego?

Fizyczny: Narasta stopniowo, powoli. Pojawia się ok. 3-4 godziny po ostatnim posiłku.

Emocjonalny: Przychodzi nagle, od tak. Od początku jest silny i niepohamowany.

Fizyczny: Czujesz go „w brzuchu”. Ssanie w żołądku, burczenie – to typowe sygnały.

Emocjonalny: Czujesz go w ustach, masz tzw. „smaka” na konkretną rzecz i smak.

Fizyczny: Nie wiąże się z emocjami.

Emocjoonalny: Zazwyczaj wiąże się z odczuwanymi emocjami, głownie takimi jak stres, przygnębienie, złość.

Fizyczny: Ustępuje po najedzeniu się. Potrzeba została zaspokojona, więc mózg informuje Cię, że żołądek jest już pełny, a ty nie odczuwasz dalszego dyskomfortu.

Emocjonalny: Nie przechodzi po najedzeniu się. Nim się obejrzysz, a zjesz kolejną nadprogramową paczkę ciastek lub chipsów.

Fizyczny: Chcesz zjeść cokolwiek, co nadaje się do spożycia.

Emocjonalny: Masz chrapkę na konkretny produkt, najczęściej są to słodycze, fast foody.

Fizyczny: Czujesz się po nim dobrze, masz dobry humor, jesteś zadowolona.

Emocjonalny: Masz wyrzuty sumienia. W głębi duszy wiesz, ze nie powinnaś tego robić, dlatego po jedzeniu czujesz wstyd i poczucie winy.

Zdarza Wam się zajadać emocje czy staracie się to kontrolować?

głód emocjonalny

Źródło zdjęć: tumblr.com

PODZIEL SIĘ

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here