Zdrowe zamienniki cukru

0
1968

Jeżeli nie potrafisz zrezygnować z cukru, a chciałabyś zamienić go na coś zdrowszego, zapraszamy serdecznie to przeczytania całego wpisu!

Dzisiaj cukier jest wszechobecny – nawet w produktach, które nie mają być słodkie. Niestety w nadmiarze cukier może powodować zmiany w organizmie, często prowadzi też do wielu chorób, takich jak np. cukrzyca. Najważniejsze to zachować umiar 🙂 Tymczasem przedstawiamy kilka zdrowych zamienników cukru, które możesz dodawać do swoich posiłków bez wyrzutów sumienia.

#1. Ksylitol. To cukier pozyskiwany najczęściej z brzozy, jest równie słodki co zwykły cukier, ale ma o wiele mniej kalorii, dlatego polecamy go osobom zrzucającym wagę. Ponadto ksylitol wykazuje właściwości bakteriobójcze, więc wzmacnia system odpornościowy. Niestety zbyt duża dawka może powodować biegunkę, więc należy uważać. Bezpieczna dawka dzienna to 3 łyżeczki, najlepiej  gdy wprowadza się go stopniowo.

Koszt: ok. 20 złotych za kilogram

#2. Erytrol. Wykazuje bardzo podobne cechy do ksylitolu z wyjątkiem jednej: nie powoduje biegunki. Erytrol dodatkowo pomaga w walce z próchnicą. Może być pozyskiwany między innymi z pyłków kwiatowych, owoców, grzybów czy drożdży.

Koszt: Cena jest podobna do ceny ksylitolu

#3. Stewia. Jest bardzo słodka (nawet 300 razy bardziej niż zwykły cukier!), ale praktycznie bezkaloryczna 🙂 Najlepsza jest oczywiście jeszcze w formie liści, a nie sztucznie przetwarzanych proszków czy tabletek. Nie możemy jednak w pełni ręczyć za stewię – wzbudza wiele kontrowersji, jest ciągle badana w laboratoriach i niestety nadal nie wydano o niej ostatecznej, rzetelnej opinii naukowców.

Koszt: ok. 15 złotych za 100 g liści

#4. Miód. Czyli najbardziej popularny zamiennik cukru. Ma mnóstwo właściwości korzystnych dla organizmu. Pamiętaj jednak, że dodawany na przykład do bardzo gorącej herbaty, traci swoje cenne właściwości. Miód oczywiście najlepiej kupować od sprawdzonych, lokalnych pszczelarzy. Nie należy spożywać go w dużych ilościach, gdyż jest dość kaloryczny.

Koszt: od 20 do 35 złotych za kilogram

#5. Syrop klonowy. Zawiera dużo cennych minerałów, takich jak potas czy magnes, ale niestety – podobnie jak miód – jest bardziej kaloryczny niż cukier. W zamian za to świetnie smakuje na zdrowych, amerykańskich pancakes 🙂

Koszt: ok. 25 złotych za 250 g

#6. Syrop z agawy. Jego kaloryczność zależy od metody produkcji. Nieprawdą jest, że jest on bezkaloryczny. Smakuje charakterystycznie, bo porównywalnie do rozrzedzonego wodą miodu. Jego wielką zaletą jest przyśpieszenie metabolizmu (dzięki błonnikowi) i zapobieganie zaparciom.

Koszt: ok. 28 złotych za 500 ml

#7. Suszone owoce. Oprócz słodzików, które możesz dodawać do posiłków, jako przekąskę zawsze możesz schrupać rodzynki, daktyle czy na przykład suszone jabłka. Są naturalnie słodkie i zwierają mnóstwo dobroci. Możesz też je oczywiście dodawać do ciast i sałatek 🙂

Koszt: daktyle – ok. 3 złotych; chipsy bananowe – ok. 8 złotych

Stosujesz któryś z wymienionych zamienników cukru? Napisz nam o tym w komentarzu!

Zdrowe zamienniki cukru

Źródło zdjęć: Pixabay

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here